آموزش مهم‌ترین نکات فلش کردن گوشی

همه‌ی ما کم و بیش در مورد فلش کردن گوشی شنیده‌ایم اما در فرآیند فلش کردن دقیقا چه اتفاقی برای موبایل می‌افتد؟ فلش کردن گوشی به عملیات نصب دوباره سیستم عامل یا فریمور روی گوشی موبایل گفته می‌شود. با فلش کردن گوشی می‌توانید گوشی را به نسخه جدیدتر آپدیت کنید، مشکلات نرم‌افزاری را برطرف کنید، ویروس‌ها را از بین ببرید یا یک کاستوم رام نصب کنید.
فلش کردن گوشی
آنچه در ادامه‌ی این مطلب می‌خوانید :

فلش کردن معمولا توسط کارشناس نرم افزار موبایل انجام می‌شود و احتیاج به آگاهی و دقت زیادی دارد، چرا که در صورتی که به درستی انجام نشود ممکن است با خطراتی مانند خاموشی موبایل همراه باشد. بنابراین اگر قصد فلش کردن گوشی خود را دارید مطمئن شوید که مهارت و دانش کافی را برای انجام این عملیات کسب کرده‌اید یا این که به یک مرکز معتبر تعمیرات موبایل مراجعه کنید تا خیالتان از بابت مشکلات ناگهانی راحت باشد.

کاربرد فلش کردن گوشی چیست؟ فلش کردن گوشی چه مزایا و معایبی دارد؟ چگونه گوشی را فلش کنیم؟ چه زمانی باید اقدام به فلش کردن گوشی کرد؟ در ادامه‌ی این مطلب همراه آی زی سرویس باشید تا با مهم‌ترین نکات در مورد فلش کردن گوشی آشنا شوید و پاسخ تمام سوالات خود را بگیرید.

خدمات نرم افزاری و فلش موبایل

در مرکز تخصصی تعمیرات آی زی سرویس انجام می‌شود.

برای استعلام قیمت تعمیرات و دریافت مشاوره رایگان می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی با تکنسین‌های ما در ارتباط باشید تا در سریع‌ترین زمان ممکن راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید. ما آماده‌ی حل کردن مشکلات شما هستیم.

روزهای کاری

شنبه تا پنج‌شنبه
9.5 تا 13.30 ، 17 تا 21

قبل از فلش کردن گوشی چه کارهایی باید انجام دهیم؟

  • با فلش کردن تمام اطلاعات گوشی پاک می‌شود، بنابراین قبل از شروع اطمینان حاصل کنید که از اطلاعات مهم گوشی خود نسخه پشتیبان تهیه کرده‌اید.
  • گوشی را به حد کافی شارژ کنید تا خیالتان از بابت خاموشی ناگهانی آن راحت باشد.
  • فلش کردن دستگاه معمولا منجر به ابطال گارانتی آن می‌شود، بنابراین قبل از انجام این‌کار وضعیت ضمانت و گارانتی گوشی خود را بررسی کنید.

 

فلش کردن گوشی‌ سامسونگ

 

مزایای فلش کردن گوشی

فلش کردن یک روش کاربردی می‌باشد که بسیاری از کاربران برای بهبود عملکرد و امکانات گوشی خود از آن استفاده می‌کنند. فلش کردن گوشی امکان به‌روزرسانی نسخه سیستم عامل را فراهم می‌کند، بسیاری از مشکلات نرم افزاری و خطاها را برطرف می‌کند، ویروس‌ها را از بین می‌برد و تاثیر مثبتی بر روی عملکرد باتری گوشی می‌گذارد.

به چه دلایلی احتیاج به فلش کردن گوشی داریم؟

دلایل مختلفی برای فلش کردن گوشی وجود دارد که اکثر آن‌ها مربوط به مشکلات نرم افزاری و بهبود عملکرد گوشی می‌شود. از مهم‌ترین دلایل فلش کردن گوشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم راه اندازی گوشی یا هنگ کردن روی لوگو هنگام بوت شدن
  • ریست شدن خود به خودی گوشی (روشن و خاموش شدن)
  • ویروسی شدن گوشی
  • مشکل تخلیه شارژ باتری گوشی
  • قفل شدن گوشی یا فراموشی رمز عبور
  • مشکلات مربوط به IMEI
  • مشکلات شبکه گوشی
  • پایین بودن نسخه اندروید گوشی
  • خطاها و ایرادات نرم افزاری گوشی

چگونه گوشی را فلش کنیم؟

همانطور که گفتیم فلش کردن گوشی به معنای نصب یک نسخه جدید از سیستم عامل یا فریمور می‌باشد که معمولا به منظور برطرف کردن ایرادات نرم افزاری و باگ‌ها انجام می‌شود. فلش کردن باید با توجه به مدل و برند گوشی با استفاده از نرم افزارهای مناسب انجام شود و ما در این جا به مراحل کلی و عمومی که برای فلش کردن باید طی شود می‌پردازیم:

آماده‌سازی: قبل از هرکاری، اطمینان حاصل کنید که از اطلاعات مهم گوشی بک آپ تهیه کرده‌اید. همچنین بررسی کنید که باتری گوشی کاملا شارژ شده باشد.

انتخاب و دانلود فریمور: در مرحله بعد باید نسخه مناسب فریمور گوشی خود را از یک منبع معتبر مانند سایت تولید کننده دانلود کنید. توجه داشته باشید که فریمور انتخابی با مدل دقیق گوشی شما سازگار باشد.

نصب ابزارهای فلش: ابزار و درایورهای مناسب و سازگار با گوشی خود را انتخاب کرده و آن‌ها را بر روی کامپیوتر خود نصب کنید.

گذاشتن گوشی روی حالت فست بوت: روش قرار دادن گوشی موبایل روی حالت fast boot ممکن است در مدل‌های مختلف، متفاوت باشد اما یکی از این روش‌ها این است که گوشی را خاموش کنید و برای روشن کردن آن دکمه پاور و کاهش صدا را همزمان نگه دارید. گوشی را روی حالت فست بوت قرار دهید و با استفاده از ابزارهای فلش، فریمور را نصب کنید.

تست عملکرد گوشی: زمانی که عملیات فلش کردن را به طور کامل انجام دادید، گوشی را از کامپیوتر جدا کنید، آن را روشن کنید و عملکرد آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید تمام قسمت‌ها به درستی کار می‌کنند.

معرفی برنامه فلش کردن گوشی اندروید

برای فلش کردن گوشی، نرم افزارهای متفاوتی عرضه شده‌اند، به عنوان مثال از نرم افزار Odin برای فلش کردن گوشی‌ سامسونگ و SP Flash Tool برای گوشی‌های اندرویدی با تراشه مدیاتک استفاده می‌شود. از برنامه‌ Fastboot، برنامه Android Repair Master و برنامه System Repair for Android هم برای فلش کردن گوشی‌های اندرویدی استفاده می‌شوند. Android Flash Tool نیز یک ابزار تحت وب می‌باشد که به شما امکان فلش کردن گوشی اندروید را می‌دهد.

سوالات متداول

فلش کردن به طور کلی اگر به صورت اصولی و با دانش کافی انجام شود، هیچ ضرری برای گوشی ندارد. اما باید توجه داشته باشید که عملیات فلش کردن گوشی نیاز به دقت بالا و دانش فنی دارد و یک اشتباه در انجام این کار یا انتخاب نسخه‌ی پایین‌تر سیستم عامل برای فلش کردن ممکن است که باعث شود گوشی شما دیگر روشن نشود، به این اتفاق بریک شدن گفته می‌شود. بنابراین اگر مهارت کافی را برای فلش کردن گوشی ندارید، پیشنهاد ما به شما این است که به یک مرکز تعمیرات معتبر برای فلش کردن گوشی خود مراجعه کنید و کار را به فردی حرفه‌ای بسپارید.

فلش کردن گوشی و بازنشانی به تنظیمات کارخانه (reset factory) هر دو برای برطرف کردن مشکلات نرم افزاری و بهبود عملکرد گوشی‌های هوشمند می‌باشد، اما همانطور که اشاره کردیم فلش کردن به معنای نصب مجدد یا به‌روزرسانی نرم‌افزار سیستم عامل گوشی است، در حالی که ریست فکتوری به معنای بازگرداندن گوشی به وضعیت اولیه و تنظیمات کارخانه می‌باشد.

در هر دو روش اطلاعات دستگاه پاک می‌شود اما در ریست فکتوری احتمال این‌که بتوانید اطلاعات را بعد از پاک شدن بازیابی کنید، بالاتر است. در برخی موارد مشکلات نرم افزاری با ریست فکتوری گوشی برطرف نمی‌شوند و حتما باید گوشی را فلش کرد. بازنشانی به تنظیمات کارخانه گوشی احتیاج به مهارت خاصی ندارد و کاربران می‌توانند به راحتی از تنظیمات گوشی این‌کار را انجام دهند، اما عملیات فلش کردن پیچیدگی‌های بیشتری دارد و باید توسط کسی که مهارت و دانش فنی دارد انجام شود، در غیر این صورت ممکن است به گوشی آسیب وارد کند.

سایر آموزش‌ها