آموزش رجیستری و فعال سازی گوشی در سامانه همتا

با اجرایی شدن طرح رجیستری، برای تمام دستگاه‌های سیم کارت خور در داخل کشور باید فرآیند ثبت و فعال سازی گوشی در سامانه همتا انجام شود، در غیر اینصورت بعد از مدتی آنتن دستگاه قطع می‌شود و تمام عواقب آن با مصرف‌کننده می‌باشد. طرح رجیستری گوشی چیست؟ چگونه فعال سازی گوشی را انجام دهیم؟ هزینه رجیستری گوشی مسافری چقدر است؟ آیا می توانیم گوشی را رجیستر نکنیم؟ سایت رجیستری گوشی چیست؟ چگونه کد فعال سازی گوشی را پیدا کنیم؟ سوالات زیادی در مورد رجیستری گوشی برای کاربران وجود دارد، ما در این مطلب به سوالات پرتکرار شما در رابطه با رجیستری گوشی پاسخ خواهیم داد و نحوه فعال سازی گوشی در سامانه همتا را به 3 روش ساده باهم یاد می‌گیریم.
آنچه در ادامه‌ی این مطلب می‌خوانید :

اطلاعاتی که برای فعال سازی گوشی احتیاج دارید شامل شماره همراهی که می‌خواهید دستگاه را با آن فعال کنید، شناسه 15 رقمی دستگاه (IMEI) و کد 6 رقمی فعال سازی گوشی می‌شود. برای پیدا کردن IMEI دستگاه، کد #06#* را با همان گوشی شماره‌گیری کنید.کد فعال سازی گوشی نیز یک کد 6 رقمی می‌باشد که برای دستگاه‌های قانونی بر روی جعبه یا کارت گارانتی می‌باشد و برای گوشی‌های مسافری در پیامک تأیید درخواست و کارتابل مسافری وجود دارد.

طرح رجیستری گوشی

رجیستری گوشی چیست؟ در سال 1396 طرح رجیستری گوشی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف مبارزه با کالای قاچاق و واردات غیر قانونی گوشی موبایل اجرایی شد. طرح رجیستری گوشی به این معنا می‌باشد که تمام گوشی‌هایی که به صورت قانونی وارد کشور و IMEI آن‌ها در گمرک ثبت شده است، باید با یک شماره تلفن همراه و با یک کد فعال سازی یک بار مصرف که برای هر گوشی منحصر به فرد می‌باشد، در یک سامانه جامع ثبت شوند، سامانه همتا به همین منظور راه‌اندازی شده است.

از زمانی که سیم کارت خود را بر روی دستگاه می‌گذارید تا 1 یا 2 ماه برای رجیستری گوشی خود فرصت دارید و بعد از این بازه‌ی زمانی، درصورتی که فعال سازی گوشی در سامانه همتا را انجام ندهید، گوشی دیگر آنتن دهی و قابلیت برقراری تماس و ارسال و دریافت پیامک را ندارد.

برای فعال سازی گوشی در سامانه همتا می‌توانید از یکی از 3 روش زیر اقدام کنید.

فعال سازی گوشی در وبسایت سامانه همتا

یکی از راه‌های فعال سازی گوشی در سامانه همتا از طریق وبسایت همتا می‌باشد. برای این‌کار کافی است به وبسایت سامانه همتا به آدرس hamta.ntsw.ir مراجعه کنید و با وارد کردن شماره تلفن همراه و عبارت امنیتی وارد سامانه شوید.

 

فعال سازی گوشی در سامانه همتا

 

پس از این که وارد شدید از منو سمت راست گزینه “فعال سازی دستگاه سیم‌کارت‌خور” را انتخاب کنید و در فرمی که به شما نمایش داده می‌شود اطلاعات خود را وارد کنید. شماره تلفن همراهی که می‌خواهید گوشی خود را با آن فعال سازی کنید، IMEI گوشی و کد فعال سازی دستگاه و عبارت امنیتی را وارد کنید و گزینه “فعال سازی” را بزنید.

 

رجیستری گوشی

 

در نهایت اطلاعات را بررسی و تایید کنید تا فعال سازی گوشی شما انجام شود.

فعال سازی گوشی در سامانه همتا با کد USSD

یکی دیگر از روش‌های فعال ‌سازی گوشی در سامانه همتا با استفاده از کد دستوری می‌باشد. برای این‌کار کد #7777* را با گوشی شماره‌گیری کنید. ترجیحاً از سیم کارتی استفاده کنید که قصد دارید فعال سازی گوشی را با آن انجام دهید.

در منویی که نمای داده می‌شود گزینه 2 که “فعال سازی” می‌باشد را انتخاب کنید.

 

فعال سازی گوشی

 

شناسه 15 رقمی دستگاه IMEI را وارد کنید و به مرحله بعد بروید.

 

کد فعال سازی گوشی کجاست؟

 

شماره‌ای که می‌خواهید دستگاه را با آن رجیستری کنید، وارد کنید.

 

هزینه رجیستری گوشی مسافری

 

در این مرحله باید کد 6 رقمی فعال سازی دستگاه را وارد کنید و به مرحله بعد بروید.

 

رجیستری گوشی مسافری

 

اکنون اطلاعاتی را که وارد کرده‌اید مشاهده می‌کنید. صحت اطلاعات را بررسی و تایید کنید تا پیغامی مبنی بر موفقیت آمیز بودن فعال سازی گوشی به شما نمایش داده شود.

فعال سازی گوشی در سامانه همتا با اپلیکیشن

برای فعال ‌سازی گوشی در سامانه همتا از طریق اپلیکیشن همتا نیز می‌توانید اقدام کنید. اپلیکیشن همتا هم برای سیستم عامل اندروید و هم iOS در دسترس می‌باشد.

برای فعال سازی گوشی خود کافیست اپلیکیشن همتا را نصب کنید، وارد حساب کاربری خود شوید، گزینه‌ی “فعال سازی تلفن همراه” را انتخاب کنید و در فرمی که به شما نمایش داده‌ می‌شود شماره‌ همراه، شناسه 15 رقمی دستگاه (1 IMEI) دستگاه و کد فعال سازی 6 رقمی دستگاه را وارد کنید و با تایید اطلاعات فرم عملیات فعال سازی گوشی در سامانه همتا را به اتمام برسانید.

سوالات متداول

اگر گوشی نو و قانونی می‌باشد، هنگام خرید یک کد 6 رقمی برای فعال سازی گوشی بر روی جعبه یا کارت گارانتی همراه دستگاه وجود دارد، کد فعال سازی دستگاه‌هایی که از خارج از کشور به صورت مسافری و برای مصرف شخصی وارد شده‌اند نیز در پیامک تأیید درخواست و کارتابل مسافر وجود دارد، اما توجه کنید که برای دریافت کد فعال سازی گوشی شناسه این دستگاه‌ها از قبل باید در گمرک ثبت قانونی شده باشد. حالت دیگر این است که شما گوشی دست دوم خریداری کرده‌اید، که در چنین شرایطی باید از طریق سامانه همتا انتقال مالکیت انجام دهید.

برای پیدا کردن شناسه 15 رقمی دستگاه (IMEI)، با دستگاه مورد نظر کد دستوری #06#* را شماره‌گیری کنید تا شماره سریال به شما نمایش داده شود. این کد بر روی جعبه گوشی نیز درج شده است.

به گوشی که خارج در کشور خریداری شده‌است و برای استفاده در ایران آورده شده باشد، گوشی مسافری گفته می‌شود. برای رجیستری گوشی مسافری، مسافران باید به محض ورود به فرودگاه و قبل از خروج از سالن مسافری اقدام به ثبت اولیه گوشی کنند و پس از آن، 30 روز مهلت دارند که از طریق لینک گمرک جمهوری اسلامی اقدام به تکمیل اطلاعات، ثبت دستگاه مسافری و پرداخت عوارض کنند، تا کد فعال سازی دستگاه ارسال شود. اکنون می‌توان از یکی از 3 روش گفته شده اقدام به رجیستری گوشی مسافری کنند.

در سال 1402 هزینه رجیستری گوشی آیفون، برای گوشی‌هایی با قیمت کمتر از ۶۰۰ دلار، ۱۷ درصد قیمت دلاری گوشی و برای گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار، ۲۲.۵ درصد قیمت دلاری گوشی می‌باشد.

سایر آموزش‌ها