بهترین روش تشخیص ایفون رفرش، ریپک و پک اصلی

احتمالا نام ایفون رفرش (ریفربیش Refurbished) و ریپک به مراتب به گوشتان خورده‌است. تشخیص ایفون رفرش و ریپک از ایفون پک اصلی نو یکی از چالش‌هایی می‌باشد که خریداران گوشی‌های آیفون با آن روبرو هستند و بسیاری از افراد سودجو نیز در بازار از عدم آگاهی کاربران سواستفاده می‌کنند و ایفون ریفربیش و ریپک را با قیمت‌های بسیار بالا و به جای ایفون نو و اصلی جا می‌زنند.
ایفون رفرش
آنچه در ادامه‌ی این مطلب می‌خوانید :

بنابراین به عنوان یک کاربر آگاهی داشتن از این مسائل می‌تواند به ما کمک کند تا هنگام خرید آیفون کلاهی بزرگ سرمان نرود و متضرر نشویم. قابل ذکر است که در بعضی مواقع تشخیص ایفون رفرش و ریپک از ایفون نو چندان هم راحت نیست و احتیاج به بررسی یک فرد متخصص دارد. در ادامه‌ی این مطلب همراه ما باشید تا با این اصطلاحات و راه‌های تشخیص ایفون رفرش، ریپک و پک اصلی بیشتر آشنا شوید.

ایفون ریفربیش (Refurbished) یا ایفون رفرش چیست؟

آیفون ریفربیش Refurbished یا ایفون رفرش شده به گوشی‌هایی گفته می‌شود که پس از عرضه در بازار به دلیل ایرادات فنی که داشته‌اند توسط کاربران به شرکت اپل بازگردانده شده‌اند و پس از آن توسط تکنسین‌ها و مهندسین خود کمپانی اپل با استفاده از قطعات اصلی (در صورت نیاز) رفع نقص و ایراد شده‌اند و به طور کامل بازرسی شده است.

به گفته‌ی کمپانی اپل تمامی گوشی‌های ایفون ریفربیش‌ شده با باتری و قاب جدید در بازار عرضه می‌شوند و دارای جعبه‌ی نو، همراه با لوازم جانبی بسته‌بندی شده می‌باشند. ایفون رفرش شده اصالت و کیفیتی مشابه ایفون اکبند دارد و بر خلاف تصور بسیاری از کاربران تقلبی و فیک نیستند اما قیمت بسیار پایین‌تری دارند. شرکت اپل برای تضمین کیفیت گوشی‌های ایفون ریفربیش‌ شده، گارانتی یک ساله‌ی خود را به این محصولات اختصاص داده‌است. البته این ظمانت موارد محدودتری را نسبت به گارانتی مربوط به ایفون پک اصلی آکبند پوشش می‌دهد.

تشخیص آیفون رفرش شده

یکی از راه‌های تشخیص ایفون رفرش شده چک کردن شماره مدل ایفون می‌باشد. شما می‌توانید به راحتی از طریق تنظیمات گوشی و چک کردن پیشوند شماره مدل دستگاه متوجه شوید آیا ایفون رفرش شده است یا خیر. برای این‌کار مراحل زیر را طی کنید:

  1. وارد تنظیمات آیفون Settings شوید و گزینه‌ی General را انتخاب کنید.
  2. بر روی About ضربه بزنید.
  3. Model Number را پیدا کنید. روبروی آن عبارتی مانند MGF73LL/A که ترکیبی از اعداد و حروف انگلیسی می‌باشد، مشاهده می‌کنید. به اولین حرف از سمت چپ این عبارت توجه کنید و با توجه به جدول زیر می‌توانید تشخیص دهید ایفون رفرش شده یا نه.

 

شماره مدل ایفون با یکی از حروف M ،N ،P ، F شروع می‌شود که هرکدام به ما اطلاعاتی را در مورد دستگاه می‌دهد.
Mایفون کاملا جدید و آکبند می‌باشد.
Nایفون توسط خود کمپانی اپل ریفربیش شده است و اپل آن را به عنوان جایگزینی برای یک آیفون معیوب ارائه کرد.
Fایفون توسط یک شخص ثالث ریفربیش شده است.
Pایفون شخصی سازی شده است، مثلا ممکن است دستگاه یک حکاکی داشته باشد.

 

ایفون ریفربیش

 

نحوه‌ تشخیص ایفون نات اکتیو و ایفون اکتیو

قبل از هر چیزی بهتر است بدانیم تفاوت ایفون اکتیو و نات اکتیو چیست. اگر پلمپ گوشی ایفون باز شده باشد و حتی یکبار مراحل راه‌اندازی گوشی طی شده باشد به این معنی می‌باشد که ایفون اکتیو شده است و اگر ایفون هرگز روشن و راه‌اندازی نشده باشد یعنی گوشی ایفون نات اکتیو است. توجه داشته باشید که اکتیو بودن ایفون به معنی ریفربیش یا ریپک بودن آن نیست. برای تشخیص این‌ که ایفون اکیتو شده یا خیر مراحل زیر را طی کنید:

  1. اول برای پیدا کردن سریال ایفون باید وارد تنظیمات آیفون Settings شوید و گزینه‌ی General را انتخاب کنید.
  2. بر روی About ضربه بزنید، Serial Number را پیدا کنید و عبارت روبروی آن را یادداشت کنید.
  3. اکنون به سایت checkcoverage.apple.com مراجعه کنید. شماره سریال ایفون خود را در باکس اول و کد امنیتی را در باکس دوم وارد کنید و در نهایت گزینه Submit را بزنید.
  4. در این قسمت اگر ایفون نات اکتیو باشد و تا به حال روشن و راه ‌اندازی نشده باشد عبارت “This phone has not been activated” یا “Please Activate Your Device” را در بالای صفحه مشاهده خواهید کرد.

 

تشخیص ریپک بودن آیفون

 

آیفون رفرش شده بخریم یا نه؟

به طور کلی خرید ایفون رفرش شده مشکلی ندارند و حتی می‌توان گفت ارزش خرید هم دارند، اما به شرطی که با قیمت واقعی یک ایفون رفرش که تقریبا نصف قیمت ایفون نو اصلی می‌باشد، خریداری شود.

همان طور که پیش‌تر اشاره کردیم، تشخیص ایفون رفرش شده با استفاده از شماره مدل گوشی به راحتی انجام می‌شود، اما بسیاری از افراد سودجو با عوض کردن جعبه گوشی‌های ایفون رفرش شده، این دستگاه‌ها را به جای ایفون نو و رفرش نشده با قیمت بسیار بالاتر از قیمت اصلی به فروش می‌رسانند و مشتریان را دچار ضررهای زیادی می‌کنند.

با توجه به این که نمایندگی رسمی برای پیگیری مشکلات و کلاه‌برداری‌هایی که ممکن است اتفاق بیفتد وجود ندارد، به طور کلی ما خریدن ایفون ریپک و رفرش‌شده را در ایران توصیه نمی‌کنیم و پیشنهاد می‌کنیم در هنگام خرید ایفون حتما از اصالت و نو بودن دستگاه اطمینان حاصل کنید. اگر هم قصد خرید ایفون دست دوم را دارید، حتما سلامت و اصل بودن ایفون را قبل از خرید بررسی کنید.

گاهی اوقات تشخیص ایفون رفرش شده، ریپک و دست دوم کمی پیچیده می‌شود و بهتر است برای این‌که خیال خود را راحت کنید از یک فرد حرفه‌ای برای این کار کمک بگیرید. کارشناسان مرکز تخصصی تعمیرات آی زی سرویس برای تشخیص ایفون پک اصلی و بررسی و عیب‌یابی ایفون دست دوم به شما کمک می‌کنند.

 

ایفون ریپک (Repack) چیست؟

واژه‌ی ریپک (repack) به معنی بسته‌بندی مجدد می‌باشد و آیفون ریپک به دستگاه‌هایی گفته می‌شود که پک و بسته‌بندی آن‌ یا باز شده‌است و لوازم جانبی آن‌ها عوض شده است و اورجینال نیست، یا این‌ که بدون جعبه وارد کشور شده‌اند، در بعضی مواقع نیز در داخل کشور برای آن‌ها جعبه غیر اصلی ساخته می‌شود.

بر خلاف گوشی‌های ایفون رفرش که تحت نظر خود کمپانی اپل رفع نقص می‌شوند و دوباره در بازار با قیمت‌های بسیار پایین‌تری عرضه می‌شوند، ایفون ریپک هیچ ضمانتی برای اصالت و کیفیت ندارند و شرکت اپل هیچ دخالتی در فرآیند ریپک کردن ایفون ندارد.

ما به هیچ عنوان خرید ایفون ریپک را پیشنهاد نمی‌کنیم، چرا که در چنین خریدی باید احتمال هرچیزی را بدهید، افراد سودجو لوازم جانبی اصلی ایفون را با لوازم جانبی غیر اصل عوض می‌کنند، ممکن است حتی ایفون دست دوم، غیر اصلی یا تعمیری را نیز به جای ایفون پک اصلی نو و فاقد هرگونه ایرادی با قیمت بسیار بالایی به شما بفروشند. به طور کلی خرید ایفون ریپک بسیار پر ریسک است و در اکثر مواقع به ضرر شما تمام می‌شود. بنابراین به هیچ عنوان گول قیمت‌های پایین را نخورید و فقط آیفون پک اصلی را خریداری کنید.

 

تشخیص آیفون رفرش

 

تشخیص ریپک بودن آیفون

تشخیص ریپک بودن آیفون در بعضی مواقع ممکن است کمی گیج کننده باشد و به راحتی توسط کاربران عادی قابل انجام نباشد. اما یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های ایفون ریپک و ایفون پک اصلی ظاهر جعبه ایفون است که با بررسی نکاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، در بعضی مواقع می‌توانید ایفون اصلی و ریپک را از یکدیگر تشخیص دهید.

  • فونت و سایز نوشته‌های روی جعبه آیفون ریپک و ایفون پک اصلی معمولا با هم تفاوت دارد.
  • نوشته‌ها و لیبل‌های روی جعبه ایفون ریپک ممکن است به راحتی با یک دستمال مرطوب پاک یا کمرنگ شود.
  • کیفیت لوازم جانبی ایفون ریپک بسیار پایین‌تر از پک اصلی می‌باشد.
  • نوع بسته‌بندی و پلمپ ایفون ریپک و ایفون پک اصلی نیز در اکثر مواقع متفاوت است.

به طور کلی ممکن است تفاوت‌های زیادی را در بسته‌بندی ایفون ریپک و پک اصلی مشاهده کنید، پس اگر درمورد گوشی شک دارید، مقایسه آن با یک دستگاه دیگر که از اصالت آن اطمینان دارید می‌تواند به شما کمک کند. توجه داشته باشید که هیچ کدام از موارد ذکر شده به صورت قطعی نمی‌تواند اصلی یا غیر اصلی بودن ایفون را مشخص کند، اما دانستن آن‌ها باعث می‌شود که درصورت مشاهده موارد بالا برای خرید دست نگه دارید و اول از اصل بودن ایفون اطمینان حاصل کنید.

سخن نهایی

به طور کلی ما خرید ایفون رفرش و ریپک را پیشنهاد نمی‌کنیم. همان‌طور که گفتیم در ایران بسیاری از فروشنده‌ها این ایفون‌ها را با قیمت‌های بالا و به جای ایفون پک اصلی به فروش می‌رسانند، این دستگاه‌های ممکن است تعمیری یا غیر اصلی باشند، عمر زیادی نکنند و در هنگام فروش نیز شما را به دردسر بیندازند و فقط باعث ضرر شما می‌شوند.

از آن‌ جایی که نمایندگی رسمی نیز برای پیگیری این تخلفات نیز وجود ندارد بسیار مهم است که به عنوان یک کاربر، اطلاعاتی را در این زمینه داشته باشید تا در دام این افراد سودجو نیفتید. نکات و روش‌هایی که برای تشخیص ایفون رفرش، ریپک و پک اصلی در این مقاله ذکر کردیم، در این راه به شما کمک خواهد کرد. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد، خوشحال می‌شویم نظرات و سوالات خودتان را با ما در میان بگذارید.

سایر آموزش‌ها