نحوه نگهداری و تمیز کردن اسپیکر گوشی

اگر اسپیکر گوشی شما کیفیت صدای اولیه خود را از دست داده‌است، احتمالاً باید کمی برای تمیز کردن آن وقت بگذارید. با استفاده مداوم از تلفن همراه، سطح اسپیکر کثیفی و گرد و غبار را جذب می کند و اگر برای مدتی طولانی از تمیز کردن آن اجتناب کنید، کارکرد آن دچار اختلال می‌شود.
تمیز کردن اسپیکر گوشی
آنچه در ادامه‌ی این مطلب می‌خوانید :

ضعیف شدن صدای اسپیکر گوشی، خش خش کردن صدا، افت کیفیت صدای اسپیکر می‌تواند از نشانه‌های کثیف بودن اسپیکر گوشی باشد. بنابراین سعی کنید برای جلوگیری از آسیب‌های جدی‌تر به اسپیکر، به موقع به آن رسیدگی کنید. تمیز کردن اسپیکر گوشی باید با ظرافت و به آرامی انجام شود تا موجب آسیب دیدن و خرابی آن نشود. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با چند روش ساده و کاربردی برای تمیز کردن اسپیکر گوشی در خانه آشنا شوید.

چه کارهایی را برای تمیز کردن اسپیکر گوشی انجام ندهیم؟

قبل از هر چیزی توجه داشته باشید که هنگام تمیز کردن اسپیکر گوشی خود از موارد زیر پرهیز کنید:

مایعات: نفوذ مایعات مانند الکل به گوشی ممکن است به اتصالات و قطعات آن آسیب وارد کند و همچنین گارانتی موبایل را باطل کند.

هوای فشرده: استفاده از پمپ‌های هوای فشرده برای تمیز کردن اسپیکر توسط افرادی که مهارت کافی را ندارند، باعث می‌شود گرد و غبار و کثیفی بیشتر وارد گوشی شود و حتی ممکن است فشار هوا به اسپیکر گوشی آسیب برساند.

گوش پاک کن: استفاده از گوش پاک کن به دلیل داشتن پرز نیز برای تمیز کردن اسپیکر توصیه نمی‌شود.

اسپیکر گوشی کجا قرار دارد؟

معمولا در گوشی‌های موبایل دو اسپیکر وجود دارد. یک اسپیکر اصلی در پایین گوشی کنار پورت شارژ وجود دارد که به صورت حفره‌های کوچک هستند و یک اسپیکر در بالای ال سی دی برای برقراری تماس تلفنی قرار دارد.

 

تمیز کردن اسپیکر گوشی با صدا

 

تمیز کردن اسپیکر گوشی با مسواک

در این روش دقت داشته باشید که از مسواک یا برسی تمیز و با موهای نرم استفاده کنید، تمام مراحل را به آرامی انجام دهید و فشار زیادی به اسپیکر گوشی وارد نکنید. مسواک را به آرامی از یک سمت بر روی اسپیکر بکشید. توجه کنید که در زاویه‌ای مسواک را حرکت دهید که آلودگی‌ها وارد گوشی نشوند و در نهایت گوشی خود را پاک کنید تا مطمئن شوید که هیچ گرد و غباری روی سطح باقی نمانده است.

 

تمیز کردن اسپیکر گوشی سامسونگ

 

تمیز کردن اسپیکر گوشی با چسب نواری

قبل از هر چیزی توجه داشته باشید که هنگام انجام این کار از چسب بسیار چسبناک استفاده نکنید. یک تکه چسب نواری بردارید و آن را به شکل استوانه رول کنید، توجه کنید که قسمت چسبنده باید به سمت بیرون باشد.

نوار را روی اسپیکر خود فشار دهید تا قسمت چسبنده نوار آلودگی‌های انباشته شده در داخل و اطراف اسپیکر را به خود جذب کند و این مرحله را تکرار کنید تا جایی که دیگر هیچ کثیفی روی نوار نبینید. به خاطر داشته باشید که چسب نواری را به دلیل کثیف شدن آن عوض کنید.

 

تمیز کردن اسپیکر گوشی سامسونگ

 

تمیز کردن اسپیکر گوشی با خلال دندان

بعضی مواقع بر اثر گذشت زمان در اسپیکر پایینی گوشی جرم‌‌ها و آلودگی‌ها جمع می‌شوند. برای از بین بردن آن‌ها می‌توانید از یک خلال دندان یا سوزن استفاده کنید اما باید بسیار احتیاط کنید که به گوشی آسیب نرسانید و بیش از حد آن را وارد گوشی نکنید. خلال دندان را با کمی شیب اطراف دیواره‌های حفره‌ی اسپیکر بکشید تا جرم‌های سخت‌تر جدا شوند.

تمیز کردن اسپیکر گوشی شیائومی

شرکت شیائومی ابزاری را برای تمیز کردن اسپیکر گوشی با صدا در تنظیمات گوشی‌های خود قرار داده‌است و ادعا کرده‌است که با استفاده از آن می‌توانید تا حدی کیفیت صدای اسپیکر را بالا ببرید و آلودگی‌های سطحی را از بین ببرید. البته همچنان نظرات متناقض زیادی در ارتباط با امکان یا عدم امکان تمیز کردن اسپیکر گوشی با صدا وجود دارند. توجه داشته باشید که ممکن است این قابلیت در برخی مدل‌ها وجود نداشته باشد. برای استفاده از این ویژگی مراحل زیر را طی کنید:

  1. از تنظیمات گوشی شیائومی، وارد قسمت Additional settings شوید.
  2. گزینه‌ی Clear speaker را انتخاب کنید و در صفحه‌ای که باز می‌شود دوباره بر رویClear speaker ضربه بزنید و صدای اسپیکر را تا حد امکان زیاد کنید. با اینکار یک فایل صوتی به مدت 30 ثانیه برای از تمیز کردن اسپیکر پخش می‌شود.

بهترین روش تمیز کردن اسپیکر گوشی چیست؟

برای گرفتن بهترین نتیجه می‌توانید از ترکیبی از روش‌های بالا برای تمیز کردن اسپیکر گوشی  استفاده کنید. یعنی ابتدا با مسواکی نرم آلودگی‌های روی سطح اسپیکر را پاک کنید، سپس با استفاده از چسب نواری آلودگی‌ها و گرد و غبار را از روی اسپیکر بردارید. با استفاده از خلال دندان یا سوزن نیز می‌توانید جرم‌های سخت‌تر را با احتیاط و به آرامی پاک کنید. در نهایت با استفاده از یک دستمال تمیز و بدون پرز گوشی را تمیز کنید. همچنین می‌توانید از برنامه‌هایی که برای تمیز کردن اسپیکر گوشی با صدا وجود دارند استفاده کنید.

بر سر کارایی و عدم کارایی این نرم افزارها همچنان صحبت‌های زیادی مطرح شده‌است، اما بسیاری از کاربران نیز رضایتمندی خود را ابراز کرده‌اند. بنابراین امتحان کردن آن‌ها نیز خالی از لطف نیست. همانطور که گفته شد برخی از گوشی‌های شیائومی این قابلیت را در تنظیمات خود دارند.

اگر در نهایت هیچکدام از راه کارهای تمیز کردن اسپیکر گوشی عملی نبود، پیشنهاد می‌کنیم به یک مرکز معتبر تعمیرات موبایل برای برطرف کردن مشکل خود مراجعه کنید.

چگونه از اسپیکر گوشی در برابر گرد و غبار محافظت کنیم؟

برای محافظت از اسپیکر گوشی در برابر گرد و غبار می‌توانید از کاور اسپیکر استفاده کنید که قیمت‌های اندکی هم در بازار دارند. نظافت مداوم اسپیکر با استفاده از روش‌هایی که توضیح دادیم نیز باعث می‌شود کیفیت صدای اسپیکر گوشی در طول زمان کاهش پیدا نکند. راهکارهای مطرح شده کلی می‌باشند و برای تمیز کردن اسپیکر گوشی سامسونگ، تميز كردن اسپيكر گوشي ايفون، تمیز کردن اسپیکر گوشی شیائومی و دیگر برندها کاربرد دارد.

تمیز کردن اسپیکر گوشی شیائومی

جمع‌بندی

سعی کنید گوشی خود را از آلودگی و گرد و غبار دور نگه دارید. اسپیکر گوشی هر از گاهی احتیاج به تمیز کردن و زدودن گرد و غبار دارد، اما افراط در این‌کار نیز ممکن است به دستگاه آسیب بزند، پس توجه داشته باشید که در تمیز کردن اسپیکر گوشی زیاده‌روی نکنید.

در بعضی مواقع ایراد دستگاه به گونه‌ای می‌باشد که کاربران با استفاده از روش‌های خانگی نمی‌توانند مشکل صدای اسپیکر گوشی را برطرف کنند و برای اینکار نیاز به مهارت و دانش بیشتری در زمینه تعمیرات موبایل می‌باشد. توصیه می‌کنیم اگر علم و تجربه کافی را در تعمیرات موبایل ندارید به هیچ‌وجه اقدام به بازکردن گوشی نکنید، چرا که ممکن است آسیب‌های بیشتری به دیگر قطعات موبایل وارد کنید و این‌کار موجب ایجاد هزینه‌های گزافی می‌شود. پیشنهاد ما به شما این است که در چنین شرایطی به یک مرکز تعمیرات معتبر و حرفه‌ای مراجعه کنید.

سایر آموزش‌ها